Generalforsamling

Referat fra ordinær generalforsamling i H.F. Bakkevang

Onsdag den 10. april kl. 19.00, Åby Sognegård, C. A. Thyregods Vej 47-49, 8230 Åbyhøj

  1. Velkomst v. formand Kurt Helgesen

Kl 19 bød formanden velkommen til de fremmødte. Der var 70 haver repræsenteret og 96 personer til stede. Der blev holdt et minuts stilhed for dem, der er døde siden sidste generalforsamling. Og så blev Kolonihavesangen sunget!

 

  1. Valg af dirigent, referent og stemmetællere

Susanne Winther, have 252, blev valgt som dirigent og kunne konstatere at GF var lovligt indvarslet. Anne Marie Kristensen, have 199, blev valgt som referent og som stemmetællere: Mads, Gerda, Bjarno og Emil.

 

  1. Beretning v. formand Kurt Helgesen

Beretningen er fremsendt sammen med indkaldelsen og vil derfor ikke blive refereret her. Der henvises til hjemmesiden.  Beretningen blev godkendt.

Efter beretningen nævnte Kurt, at det i år er sidste gang, at det gamle vandsystem er i brug og han takkede Polle og Ove for deres indsats gennem årene med at åbne for vandet. Også Lisbeth Søndergaard, der ikke genopstiller, blev takket for sin indsats som kasserer siden juni 2015.

 

  1. Årsregnskab ved Hans Jørgen Jensen-Wettlaufer og Lisbeth Søndergaard Nielsen.

Det udleverede regnskab blev gennemgået. Der er en trykfejl på side 3 nederst: Udgifter i alt skal være: 562.615,31 kr. ( og ikke 562.81,31)

Årets overskud er 308.586 kr. Den foreningsmæssige værdi i 2019 beløber sig til 13.285,44 kr.

Regnskabet blev godkendt. En enkelt undlod at stemme.

  1. Orientering fra vand- og kloakudvalget v. Kurt Helgesen

Danjord gør deres arbejde færdigt i løbet af april måned, vejene bliver det sidste, der ordnes. Der kan stadig indgives indsigelser frem til påske. Indsigelser sendes til formanden, der videresender til Danjord.

  1. Indkomne forslag

Da forslag 1 afhænger af udfaldet af forslag 2, begynder vi med forslag 2.

Forslag 2: Forslag om kontant tilbagebetaling af havens andel af lån til vandrør.

Bestyrelsen foreslår, at hver have får tilbud på at indfri havens andel, af det udestående beløb til lånet til vandrørsprojektet, inden den 1.05.2019. Såfremt forslaget godkendes, udsendes betalingsoplysninger med kontonummer i AL Bank på mail, samt på hjemmesiden. Haver der ikke betaler inden den 1.5.2019, betaler hvert år et afdrag på ca 1058,00 (Opgøres hver år den 31.03). Lånet i AL Bank afdrages over 20 år.

Projektsum 2.667.994,38 * extraregning potentielt 10 % af projektsummen

Lån AL Bank per 1.4.2019 2.191.439,35 * incl. rentetilskrivning

Egenfinansiering op til 588.000,00

Lån per have (169 andele) 12.967,00

April opkrævning -600,00

I alt skyldigt til lån i AL bank per have per 1.5.2019: 12.367,00 kr.

Formanden gennemgik forslaget og tilføjede at tilbuddet om at betale hele beløbet på én gang er et engangstilbud, der skal benyttes inden den 1. maj 2019. Ellers er det afdragsordningen, der træder i kraft. Hvis man sælger sit hus, indgår beløbet i fastsættelse af prisen på huset. Enten det fulde beløb, eller det beløb man på det tidspunkt har afdraget. Den eventuelle ekstraregning fra Danjord betales over foreningens opsparing.

Forslaget blev enstemmigt vedtaget

Kontonummer som beløbet 12.367,00 skal indbetales til er 5375 0242530 i AL Bank.

Angiv havenummer samt vejnavn og husnummer.

Det bliver ligeledes udsendt på mail og det kommer på hjemmesiden.

Husk at tjekke på www.minejendom.net om din tilslutning bliver registreret af aut. Kloakmester efter afslutning af arbejdet. Du skal søge på Haveforeningen Bakkevang og herefter under havenummer.

Forslag 1: Model for beregning af værdien af vand- og spildevandstilslutning i HF Bakkevang.

Modellen anvendes ved vurdering af huse fra og med 1. maj 2019.

Modellen består af 2 beløb, et for finansiering, og et beløb for omkostninger ved tilslutning af kloak og vand til installationerne. Bestyrelsen foreslår at tilslutningen fastsættes til fast pris 10.000,00 for alle haver* Der kan maksimalt opnås et vurderingstillæg for vand/kloak på 25.786,00, uanset om låneandelen indfries kontant eller med afdrag.

*Under forudsætning af, at haven er færdigmeldt på www.minejendom.net

Finansiering:

Danjord projektsum 2.667.994,38

Andel per have ved 169 haver: 15.786,00.

Salg 2019

Fast værdi per have ved kontant indfrielse inden 1.5.2019:

Kr. 15.786,00 + **omkostninger ved tilslutning

I alt Kr. 25.786,00 i tillæg for vand og kloak værdiansættelse ved vurdering fra og med 1.5.2019.

Værdi per have ved salg med afdrag:

2019: Kr. 3.480,0 + 600 kr april = 4080,00 (588.000 betalt kontant 1 rate ) + **omkostninger ved tilslutning 10000,00 kr.

Afdrag på lånet til vandrør er i 2019 anslået til 1058,00 kr per have. Opgjort ved 169 haveandele. Der er opkrævet aconto beløb på kr.600,00 med april opkrævningen. Restbeløbet opkræves ved afdragsmodellen med oktober opkrævningen.

I alt Kr. 14.080,00 i tillæg for vand og kloak værdiansættelse ved vurdering i 2019.

Formanden gennemgik forslaget. Det er nødvendigt med en værdifastsættelse af vand- og spildevandstilslutning ved salg af husene. Omkostningerne er skønsmæssigt fastsat til 10.000 kr. for alle haver. Denne sats tilskrives havens værdi ved salg, såfremt haven er færdigmeldt på www.minejendom.net

Det bliver det beløb, som vurderingsudvalget anvender ved salg efter 2. maj 2019.

Der tilskrives 15.768 kr. ved kontant betaling, heri er indeholdt den opsparing, der er foretaget de foregående år.

Forslaget blev vedtaget med to stemmer imod.

Forslag 3: Forslag om oprettelse af en email-adresse tilknyttet hver enkelt have

v Christen Møller, have 173

Bestyrelsen kan af flere grunde ikke påtage sig opgaven, blandt andet fordi der ikke er overblik over de persondatamæsssige konsekvenser. Forslaget faldt.

Forslag 4: Forslag om gebyrforhøjelse ved salg

Bestyrelsen foreslår at gebyret stiger fra 450 til 500 kr.

Forslaget blev enstemmigt vedtaget.

  1. Forslag til ændring af ordensregler

 

Forslag 5 Forslag til ændring af ordensreglementet § 14 v. Oluf Vollmer, have 175

Oluf fremlagde ønsket om at opstille et bistade i sin have i en prøveperiode på to år, frem til GF 2021. Han vil naturligvis først søge tilladelse hos de tilstødende naboer. Han vil også melde sig ind i Biavlerforbundet.  Efter to år skal forsøget evalueres og der kan tages stilling til, om der fremover kan tillades at der holdes bier i Bakkevang,

Der var mange spørgsmål og mange betænkeligheder. Forslaget om ændring af ordensreglementet blev trukket tilbage og i stedet stemte forsamlingen om, hvorvidt man vil give bestyrelsen et mandat til at lave en skriftlig aftale med Oluf og Ditte om et forsøg med 1 bistade i to år med udgangspunkt i det fremlagte.

64 stemmer for, 30 imod et mandat til bestyrelsen

Forslag 6: Gebyr for manglende deltagelse i pligtarbejde v. bestyrelsen

Ny ordensregel § 25:

Foreningens medlemmer er forpligtet til at medvirke til renholdelse af foreningens fællesarealer jvf vedtægterne § 8. Bestyrelsen kan indkalde til pligtarbejde. Udebliver et medlem uden gyldig grund, eller undlader at sende en substitut, kan der idømmes en bod i henhold til gebyrliste. Denne bod pålægges næste opkrævning af haveleje.

Bod iht gebyrlisten 200,00 kr per have årligt.

Forslaget blev vedtaget med 13 stemmer imod

Forslag 7: Parkering og trailerparkering v. bestyrelsen

Ændring til ordensreglerne § 19, der ændres til følgende:

Der må ikke bygges garager eller laves parkeringsplads i haverne, kun de faste parkeringspladser må benyttes; men ikke til campingvogne eller trailere. – Reparation af biler må ikke finde sted på foreningens område. Parkering af trailere skal foregå på den anviste trailerplads. Trailere skal registreres med trailerbevis hvert år på kontoret hos bestyrelsen inden den 1.maj. Hver havelod kan maximalt optage 1/et trailerbevis. Når alle trailerpladser er optaget, kan der ikke udstedes nye trailerbeviser. Trailerbevis betales jvf gebyrlisten. Trailere uden gyldigt trailerbevis fjernes uden varsel.

Gebyr jvf gebyrlisten: 100 kr for årligt per have med trailer – opkræves på kontoret.

Forslaget blev vedtaget med 2 stemmer imod

Note: Bestyrelsen vil i 2019 indkøbe en trailer til udlån til haveejerne som alternativ til selveje.

Forslag 8: Om droner v. bestyrelsen

Ny § 26 til ordensreglerne.

Det er ikke tilladt at overflyve områder der hører ind under HF Bakkevang med droner. Bestyrelsen kan give tilladelse til overflyvning ifm særlige formål.

Forslaget blev enstemmigt vedtaget

  1. Fremlæggelse og godkendelse af budget 2019 – v Hans Jørgen Wettlaufer-Jensen

Hans Jørgen gennemgik budgettet, der står i højre spalte af regnskabet. Der burde stå budget 2019.

Vedligehold af foreningshus indeholder bl.a. udgift til vand og kloak

Vedligeholdelse af legeplads inkluderer veje og grønne områder; forskønnelse i det hele taget.

Vandafgift skal betales af alle, da der kun er ét vandur. Der er brugt 2500 m3 mere i 2018 end normalt. Det må vi deles om. Det er også sådan, at vi deles om vandforbruget i 2019 uanset om man har eget vandur eller ej. Der kommer en stor fælles regning, der deles i 169 dele. Først i 2020 betaler vi efter eget forbrug.

Budgettet blev taget til efterretning

Anders Heegaard fra bestyrelsen fremlagde en oversigt over økonomien i skematisk form – det kommer på hjemmesiden. Ved engangsbetaling vil haveleje fremover være 3726 kr. pr. halvår og ved ratebetaling 4255 kr. pr. halvår.

  1. Valg af kasserer

Bestyrelsen foreslog Asta Ravn, have 202 – hun blev valgt med applaus

  1. Valg af to bestyrelsesmedlemmer for to år (korrektion i forhold til dagsorden)

Af hensyn til en løbende udskiftning i bestyrelsen skal der vælges for to år

Troels Nobert, have 177 genopstiller og Uffe Egebjerg have 274 opstiller. Begge valgt med applaus

  1. Valg af to bestyrelsessuppleanter for et år

March Andresen, have 210 og Sidsel Særmark, have 196 stillede op og blev valgt med applaus

 

  1. Valg af revisor

Lene Mortensen, have 190 blev genvalgt

  1. Valg af revisorsuppleant

Mehdi Zamiri blev genvalgt

14: Valg af formand og to medlemmer for to år til vurderingsudvalget:

Susanne Winther, have 252, blev genvalgt

Behrooz Jalayer,  have 287, og Anne Marie Kristensen, have 199, blev genvalgt

 

  1. Eventuelt

Ditte Haslund efterlyste hjælpere til fællesspisning, der vil komme mere på Facebook

Formanden gjorde rede for et voldsomt stigende vandforbrug og gjorde opmærksom på, at vi fra i år skal betale vandafledningsafgift. Det kan blive dyrt. Hvis vandforbruget løber løbsk grundet utætheder vil der blive lukket for det gamle vand!

Der blev råbt tre gange Hurra for bestyrelsen. Generalforsamlingen sluttede kl 22.

Referent Anne Marie Kristensen, have 199


Generalforsamling, HF Bakkevang, fredag den 13. april 2018 kl 19.00 Viby Bibliotek

Punkt 1: Velkomst
Formand Kurt Helgesen, have 201, bød velkommen og der blev holdt et minuts stilhed, hvor vi
mindedes dem, der ikke længere er iblandt os.

Punkt 2: Valg af dirigent, referent og stemmetællere
Som dirigent blev valgt Didde Haslund, have 205, som referent Anne Marie Kristensen, have 199.
Stemmetællere: Jørgen, Thomas, Dorthe, Bjarno samt PH fra bestyrelsen.

Punkt 3: bestyrelsens beretning v. Kurt Helgesen
Dirigenten kunne konstatere, at GF er lovligt indkaldt og formanden fik ordet for at aflægge
beretning. Beretningen kan læses på foreningens hjemmeside.
Den blev godkendt med applaus

Punkt 4: Regnskab v Hans Jørgen Jensen-Wettlaufer, regnskabsfører og Lisbeth Søndergaard
Nielsen, kasserer
Regnskabet, der er udsendt sammen med indkaldelsen, blev gennemgået.
Der var i 2017 et overskud på 701 013,25 kr.
Den foreningsmæssige værdi 2018 er på 11.439,48 kr.
Poul Erik, have 220, efterlyste jubilæumskontoen, som tidligere har været der. Kasseren kunne
oplyse, at den har fået navneforandring til ”Opsparing og henlæggelser” for at have et bedre
overblik. Pengene er der naturligvis stadigvæk, kontoen har bare et andet navn. Poul Erik gjorde
opmærksom på at pengene på jubi-kontoen ifølge en gammel generalforsamlingsbeslutning var
øremærket til fest. Hans Jørgen Jensen kunne fortælle, at der i 2015 stod 47.253,55 på jubikontoen.
Der kan senere tages stilling til, hvad pengene skal bruges til. LSN gjorde opmærksom på,
at hun ikke fik nogen introduktion til regnskabet, da hun overtog det i 2015, og derfor har måttet
finde ud af det selv.
Regnskabet godkendt med applaus

Punkt 5: Orientering fra Vand- og kloakudvalget v. Kurt Helgesen (KH)
På den ekstraordinære generalforsamling blev der vedtaget, at Danjord skulle udføre arbejdet
med at lægge nye vandrør, og det blev besluttet at bestyrelsen skulle arbejde for en solidarisk
løsning. (forslag B)
Det viser sig dog umuligt at gennemføre den solidariske løsning, da Danjord ikke ønsker at lægge
vandrør udover hvad der kan lægges sammen med kloakrørene, og der er ikke noget overblik over,
hvor mange haver, der skal have ekstra rørføring. Derfor er der forslag om at trække forslag B
tilbage. I steder bruges pengene på rørene i vejen, og så skal vi ikke låne så meget.
Under spørgerunden blev der sagt, at kloakrørene graves ned som aftalt, og hvis det er muligt,
lægges vandrørene ovenpå formedelst 50 kr. pr. løbende meter. Det er dog ikke muligt i alle haver,
og der må man finde andre at entrere med.
Alle bliver efterhånden ringet op fra Danjord og man taler med Martin fra Danjord om, hvor ens
vandbrønd skal placeres.
KH understregede at opgaven med tilslutning af vand skal udføres af autoriseret VVS. Man bedes
aflevere regningen i kopi på kontoret, hvor den lægges i mappen for at kunne godtgøres ved salg.
Det kan eventuelt gøres elektronisk.
Der vil komme yderligere informationer ud på hjemmesiden og pr. mail.
Der vil blive optaget et lån på 2.7 mio kr. til vandrør – fratrukket henlæggelse på ca 588.000. Over 15 år
kommer det til at koste ca. 100 kr. pr. måned pr. have. Renten er 5 % pa.
Vores opsparing drejer sig udelukkende om vandrør. Alt med kloak går via kommunen. Ifølge
Henning Skårup, Aarhus Kommune, kommer det til at koste ca. 260 kr. pr måned/3100 pr år. Der
er sat et loft på for kloakering på 4200 pr år.

Punkt 6: Indkomne forslag:
Forslag 1, side 3, nederst: Forslag om at gebyr på hussalg hæves fra 650 kr. til 950 kr. – grundet det
større tidsforbrug mv. Beløbet minus omkostninger (salgsmappe kr. 100, indmeldelse, kr. 200)
tilfalder dem fra bestyrelsen, der formidler salget.
Forslaget blev enstemmigt vedtaget.
Forslag 2, side 4: Forslag om at frafalde beslutningen om solidarisk dækning.
Forslaget blev enstemmigt vedtaget.

Punkt 7: Forslag til vedtægtsændring
Der stille ændringsforslag til vedtægterne for HF Bakkevang:
Vedtægterne § 4 stk. 6.
”Medlemmerne hæfter pro rata for foreningens indgåede gældsforpligtelser, således som disse til
enhver tid kan udledes af foreningens regnskabsaflæggelse overfor medlemmerne. ”
Ændres til:
”Medlemmerne hæfter pro rata 1,25 for foreningens indgåede gældsforpligtelser, således som
disse til enhver tid kan udledes af foreningens regnskabsaflæggelse overfor medlemmerne. ”
Forslaget betyder, at vi i stedet for at hæfte for ca. 14.000 kr. pr. have i tilfælde af konkurs
kommer til at hæfte for ca. 17.000 kr. Ændringen er en forudsætning for, at vi kan låne til den lave
rente på 5 %
Forslaget blev vedtaget med 2 stemmer imod.

Punkt 8: Budget 2018 v. Hans Jørgen Jensen-Wettlaufer
Budgettallene står ved siden af regnskabstallene og følges stort set ad.
Det, der stikker ud er under vedligeholdelse, hvor der er afsat 50.000 kr. til foreningshuset og
100.000 til vedligehold af legeplads.
Der skal altid være lidt plads i budgettet, og der er faste udgifter, som der ikke kan ændres på, og
som vi ikke har indflydelse på, som f.eks. vand, el, renovation o.l.
Kurt Helgesen:
Legepladsen ser sådan set ok ud, men det hele trænger til et løft. Der lægges op til, at der i år laves
en plan, et forslag ud fra en ramme. Hvad har vi at gøre med? Vi sætter en ramme på 100.000 kr.
for at gøre det pænere i det hele taget. Skifte redskaber ud mv. Der er mange muligheder. Men vi
vil gerne have et udvalg, der kan arbejde videre med det. Og de skal vide, hvad de har at gøre
med. Det skal planlægges i år, men først udføres til næste år.
Prisen svarer til 443 kr. pr have. Pengene tages af opsparingen og betyder derfor ikke
kontingentforhøjelse. Faktisk er legepladsen som den er nu ikke lovlig, så under alle
omstændigheder skal der ske noget.
Forslaget affødte en lang debat med mange indlæg. Konklusionen blev, at det er godt at få nedsat
et udvalg, der kan se på tingene. Fornyelse kan være godt, og hvis der er noget, der er
farligt/ulovligt skal det selvfølgelig ændres. Det skal heller ikke kun være selve legepladsen, der
skal tages fat på, men fællesarealet i det hele taget. Man kunne for eksempel forestille sig en stor
muret grill eller fodboldmål og i det hele taget noget til større børn.
Det kom frem, at den nuværende legeplads blev lavet i 2012 af firmaet Ludus. Et møde, som PH og
Marbel fra bestyrelsen har haft med dem for nylig, har vist, at det meste er OK. Men f.eks. skal
gyngen udskiftes, da den ikke er lovlig, som den er nu. Det er dog ikke Ludus, der er ansvarlig for
den. Holdbarheden på træet er 15 år, på andre ting ikke så lang tid. Ludus tilbyder et abonnement,
så udstyret løbende kan holdes i orden.
Kommissoriet for legepladsen udvides med hensyntagen til ovenstående kommentarer og der vil
blive nedsat et udvalg, der skal arbejde med forslag til fornyelse frem til næste generalforsamling.
Pengene skal ikke bruges her og nu, men der er et behov for at have et rammebeløb, hvor man jo
skal huske at der betales 25 % i moms.
Budgettet blev vedtaget.

Punkt 9: Valg af formand
Kurt Helgesen genopstiller for to år og blev valgt med applaus

Punkt 10: Valg til bestyrelsen
Følgende blev opstillet og valgt for to år:
Tine Meyer Knudsen, have 148
Pernille Bruun, have 169
Anders Bruun Heegaard, have 313
Følgende blev opstillet og valgt for et år:
Lis Pedersen, have 289
Troels Nobert, have 177

Punkt 11: Valg af to suppleanter for 1 år
Anders Duus Pedersen, have188
Ulrika Guldbæk Adams, have 181

Punkt 12: Valg af revisor for 2 år
Carsten Petersen blev genvalgt.

Punkt 13: Valg af revisorsuppleant
Som revisorsuppleant for 1 år valgtes Mehdi Zamini, have 298

Punkt 14: Valg til vurderingsudvalget
Følgende blev opstillet og valgt for to år
Leif Stadsholt, have 165 og
Troels Nobert, have 177

Punkt 15: Eventuelt
Kennert Lindskjold, der er ansvarlig for vand og kloak i Vesterled fik ordet. Han fortalte, at man kan
få anbragt spulebrønden bag huset i stedet for foran – det kan gøres for 500 kr. pr meter af
Danjord.
Han fortalte om firmaet Brødrene Møller, der gerne vil lave arbejde for flere, der går sammen. Han
fortalte også om SK Underboring, der kan skyde rør ind, så haven ikke bliver ødelagt.
Der findes en prisliste, der bliver lagt på hjemmesiden. Priserne holder kun, hvis flere går sammen.
Kennert informerede også om Fibia’s tilbud om fibernet. Det vil også blive lagt på nettet.

Mødet sluttede kl. 21.30
Referent Anne Marie Kristensen

_______________________________________________________________________________________

Ekstraordinær generalforsamling, HF Bakkevang, Åby bibliotek,
tirsdag den 17. oktober 2017, kl. 19.00

Dagsorden:

 Velkomst v. Kurt Helgesen
 Valg af dirigent og referent
 Behandling af bestyrelsens forslag til fremtidig vandløsning i haveforeningen, herunder finansiering. Fremlæggelse og gennemgang v. Kurt Helgesen
 Afstemning

63 haver var repræsenterede.

Som dirigent blev Sanne Winther valgt, som referent Anne Marie Kristensen.

Det konstateres, at den ekstraordinære generalforsamling er lovlig indkaldt. Der kræves et flertal på 2/3 af
de fremmødte, dvs 42 haver skal stemme for.

Formand Kurt Helgesen redegjorde kort for projektet med nye vandrør:

Hver have får eget vandur med stophane i frostfri dybde, og der vil blive afregnet for eget vandforbrug.
Vandmålerne bliver digitale, så aflæsningen foregår automatisk
Vi vil udnytte, det der nogle steder kan lægges nye vandledninger i samme udgravninger som kloakkerne og
der således kun skal graves en gang.
Danjord vil lægge kloakrørene og vandrørene i samme omgang – og der hvor det er muligt, vil kloakrør og
vandrør følges ad ind til huset.
Danjord kontakter hver enkelt husejer fra november 2017 og frem og aftaler, hvor brønden skal placeres.Der, hvor begge rør følges ad, koster det 50 pr meter excl moms

 Danjord afregner til foreningen
 Efter Danjord har afsluttet projektet, har vi overblik over, hvor mange haver, der ikke får vand
sammen med kloakrør. Vi kender tidligst omfanget af arbejdet forår 2018
 Vandudvalget og bestyrelsen vil i 2018 arbejde på en model for under hvilke rammer, der kan
fremføres vand på de grunde, hvor vand ikke kan fremføres sammenmed kloakledninger (solidarisk
model)
 Med rammer forstås: tid, økonomi samt omfang af arbejdet.

Bestyrelsen vil gerne have bemyndigelse til at arbejde med en model, der gør at alle får mulighed for at få
vand ind til soklen. Der er dog stadig megen usikkerhed omkring priser m.v.

Danjords tilbud ca. 2.700.000 kr.
Fra egenkapital tages 200.000 kr.

Finansiering: Bestyrelsen ønsker at tage et lån i Arbejdernes Landsbank på ca. 2,5 mio. kr.
Lånebehovet vil være kendt i december 2017
Hver have vil fremover skulle afdrage ca. 125 kr. pr måned i 15 eller 20 år
Der er blevet sparet ekstra op i år, således at der nu er sparet 528.000 kr op, i 2018 vil der blive sparet
60.000 kr. op, i alt 588.000.
Bestyrelsen vil udarbejde en model til en solidarisk løsning for fremføring af vand fra hæk til sokkel. Denne
model fremlægges til afstemning på gf foråret 2018.

Forslag A
Finansiering af vandrør (Lån hos Arbejdernes Landsbank på ca. 2,5 mio?)
62 haver stemmer for, 1 undlader at stemme, forslaget er vedtaget

Forslag B
Model for solidarisk vandrør til alle (skal bestyrelsen arbejde videre med en solidarisk model?)
60 haver stemmer for, 1 stemmer nej og 2 undlader at stemme

Forslaget er vedtaget.

Referent
Anne Marie Kristensen, have 199

_______________________________________________________________________________________

Ekstraordinær generalforsamling, HF Bakkevang, Viby Bibliotek,
torsdag den 28. september 2017, kl. 19.00

Valg af formand

1. Velkomst ved den fungerende formand, Kurt Helgesen
2. Valg af dirigent: Susanne Winther blev valgt
3. Valg af referent: Anne Marie Kristensen blev valgt
4. Valg af stemmetællere: Jørgen, Ditte, Lis, Jan
5. Valg af formand: Fungerende formand Kurt Helgesen, have 201, stillede op som formand indtil
næste ordinære generalforsamling. Han blev valgt med applaus.

Der var pause indtil 19.30.

Ekstraordinær generalforsamling, Haveforeningen Bakkevang, Viby Bibliotek,
torsdag den 28. september 2017, kl. 19.30

Finansiering af vandrør

Dirigenten gjorde rede for vedtægtens bestemmelser om, at 2/3 af alle haver skal stemme, dvs. 113 haver.
Da vi ikke er så mange haver repræsenteret, skal 2/3 af de fremmødte stemme for, ellers falder forslaget.
Stemmes der for, indkaldes der til en ny ekstraordinær GF, hvor der kræves 2/3 flertal af de fremmødte.
Formand Kurt Helgesen redegjorde for projektet med at få nye vandrør. Der blev taget beslutning om at vi
skal have nye vandrør på GF april 2016, men nu skal vi tage stilling til finansieringen.

A: finansiering
Projektet koster ca. 2.700.000 kr., altså ca. 15.700 kr. pr have.
Der skal optages et lån hos Arbejdernes Landsbank på 2.500.000 kr., 200.000 kr. tages fra egenkapitalen.
Lånet afdrages over 20 eller 15 år og vil koste ca. 125 kr. pr måned pr. have.
Projektet består af nye hovedledninger og en brønd inden for hækken med digitalt vandur, der måler eget
forbrug.

B: En solidarisk model for vandrør til alle
Nogle steder kan kloakledning og vandrør lægges i samme udgravning helt frem til huset for en pris på 50
kr./m. Andre steder kommer kloak og vand ind fra to forskellige sider og kan ikke følges. Det giver en
væsentlig større udgift til disse haver. Bestyrelsens foreslår, at de penge, der er sparet op til vand og kloak,
(556.000kr.) indgår i en model til en solidarisk løsning, så alle får vand hen til sokkel. Det bemærkes, at de
endelige omkostninger ikke er kendt endnu og finansieringen af den solidariske model derfor vil blive taget
op igen på en senere generalforsamling.
Der er opsparet: 2016: 152.000 kr., 2017: 202.000 kr., 2018: 202.000 kr. I alt 556.000 kr.

Afstemning:
A: Finansiering af vandrør – alle stemte for
B: Model for solidarisk vandrør til alle – 70 haver stemte for, tre haver undlod at stemme.

Der blev indkaldt til en ny ekstraordinær generalforsamling på Åby Bibliotek tirsdag den 17.
oktober kl. 19.00

Referent: Anne Marie Kristensen. Have 199

_______________________________________________________________________________________

Referat af den ordinære generalforsamling i H.F. Bakkevang
Fredag den 10. marts 2017 kl. 19.00, Folkestedet, Carl Blochsgade 28, 8000 Aarhus C

Generalforsamlingen begyndte kl. 19, hvor formanden, Tove Kjer-Jensen bød velkommen.

Generalforsamlingens forretningsorden blev godkendt og Betsy Andersen blev valgt til dirigent.

Som referent blev valgt Anne Marie Kristensen, have 199

Der blev nedsat et stemmeudvalg bestående af: Leif Stadsholt, have 166, Pernille Jørgensen, have 169, Ulla
Thorseth, Ann Dorthe Nielsen, have 183 og Thilde Hauskov, have 160

Dirigenten kunne konstatere, at generalforsamlingen var lovlig indkaldt og også beslutningsdygtig.
Dagsordenen blev godkendt, dog skal der under punkt 3.2 tilføjes, at numrene på de efterfølgende
paragraffer forskydes, og under punkt 4 skal der stå ’budget 2017’.

1. Bestyrelsens beretning v. formand Tove Kjer-Jensen

Udover hvad der fremgår af den skriftlige beretning gjorde Tove rede for de problemer, der har været
med hussalg af for store huse. Andre foreningen har naturligvis de samme problemer; kredsen tillader
derfor nu i enkelte tilfælde, at der laves særlige vurderinger for huse, der er for store; disse vurderinger
sker via kredsen. Bestyrelsen ønsker en ny ordning med et vurderingsudvalg på 5 personer, der alle skal
have et kursus.

Retssagen mod den tidligere kasserer begyndte den 22. februar og forventes afsluttet i begyndelsen af
april. Vi ved derfor endnu ikke noget om udfaldet.

I slutningen af 2017 vil der blive indkaldt til et møde af Danjord omkring kloakering. Bestyrelsen har
bedt Steen Kisum om at udarbejde et projekt for nedlæggelse af vandrør. Disse vil blive lagt efter
kloakrørene. Alt dette arbejder vandudvalget videre med. Vandudvalget består af Rasmus Petersen,
have 292, Ove Jacobsen, have 198, Anne Marie Kristensen, have 199, Frantz Kirk Andersen, have 261
samt formanden, Tove Kjer-Jensen, have 196.

Formanden sluttede af med nogle korte informationer:

 Der er blevet valgt ny kredsformand: Teddy Steen Juhl. Det var ikke muligt at finde en kasserer;
derfor vil der blive afholdt et ekstraordinært kredsmøde inden længe.
 Vi skal gøre os overvejelser om, hvad vi vil gøre med de store mængder regnvand, der kommer.
 Der vil være åbnet for vandet den 26. marts – se hjemmesiden for nærmere info.
 Rengøring af fælleshus søndag den 2. april kl. 10.00 – velkomst med morgenmad
 Der kommer hele tiden nye beboere i Bakkevang; der vil blive holdt et info-møde for dem.
 Vi har 75 års jubilæum i HF Bakkevang – der holdes jubilæumsfest i weekenden 18.-20. august
 Der vil blive holdt et møde med kommunen om udviklingen af kolonihaver i Århus. I den
forbindelse kan der nedsættes en arbejdsgruppe, der kan arbejde med tanker og visioner om
hvordan fremtidens kolonihaveforening skal være.

Beretningen blev vedtaget med applaus

2. Årsregnskab 2016 v. regnskabsfører Hans Jørgen Jensen og kasserer Lisbeth Søndergaard.

Regnskabet er udsendt sammen med indkaldelsen til generalforsamlingen. Det fremgår af regnskabet,
at årets overskud for 2016 er på 318.000 kr.

Regnskabet blev godkendt. Regnskabsføreren lovede at udspecificere ’andre indtægter’ næste år.

3. Indkomne forslag

3.1: kontingentstigning 100 kr. pr måned i 2017 og 2018, dvs. 1200 kr. pr år.

Kontingentstigningen er en opsparing til kloakering og vandrør, så der ikke skal opkræves så store beløb
på en gang.

Fortaget blev vedtaget med stort flertal

3.2: § 10.4 erstattes af §11 – se det uddelte.

Efter en del debat blev forslaget sat til afstemning. Da der var tale om en vedtægtsændring, ville en
ændring kræve 2/3 flertal. Der var skriftlig afstemning.

Der 84 stemmer for og 22 i mod; forslaget blev vedtaget. Paragrafnumrene vil blive reguleret i
vedtægten.

4. Budget 2017 v Hans Jørgen Jensen

Budgettet for 2017 fremgår af højre kolonne på regnskabet. Budgettet er en hensigtserklæring, kan
man sige – det blev godkendt efter et par kommentarer.

5. Valg af kasserer

Lisbeth Søndergaard blev genvalgt med applaus

6. Valg til bestyrelse

Som bestyrelsesmedlem for 2 år: Kurt Helgesen, have 201. Der var ikke andre kandidater.

Som bestyrelsesmedlem for 1 år: Anders Marcussen, have 278

7. Valg af suppleanter

Som suppleanter blev Pernille Jørgensen, have 169 og Thilde Havskov Jacobsen, have 160 valgt

8. Valg af en revisor for 1 år.

Lene Mortensen blev genvalgt

Valg af 2 revisorsuppleanter:

Per Mortensen, have 261 og Leif Stadsholt, have 166 blev valgt

9. Valg til vurderingsudvalg.

9.1 Valg af formand for 2 år

Susanne Winther, have 252 og Poul Lander stillede op. Den skriftlige afstemning viste stemmelighed.

Herefter trak Poul Lander sig og Susanne Winter var dermed valgt.

9.2. Valg af to medlemmer i 2 år: (Ved valg af medlemmer til vurderingsudvalget deltog Leif ikke i
optællingen)

Følgende stillede op: Behrooz Jalayer, have 287, Leif Stadsholt, have 166, Poul Erik F. Sørensen, have
243, og Anne Marie Kristensen , have 199

Behrooz Jalayer blev valgt med 67 stemmer og Anne Marie Kristensen med 51 stemmer.

9.3. valg af 2 medlemmer for 1 år

Per Mortensen trak sig fra vurderingsudvalget, og der skulle derfor vælges to for et år. Følgende stillede
op: Leif Stadsholt, have 166, Chresten Møller, have 173 og Poul Erik Sørensen, have 243.

Leif Stadsholt blev valgt med 62 stemmer og Chresten Møller med 63.

10. Eventuelt – der var ikke noget under dette punkt.

Mødet sluttede kl. 22.20

Referent Anne Marie Kristensen

_______________________________________________________________________________________